
I have a complaint about my therapist
- If you have a complaint about my service as a therapist/coach, it’s best to first have a talk with me about it. Both you and I will do our best to arrive at a solution.
- If this does not work, you can request (free) mediation by an independent complaints officer. Please contact the NIBIG via klachten@nibig.nl.
- Your complaint will be handled professionally by the independent complaints officer within 6 weeks* after which you can release your complaint.
- If this also does not lead to a satisfactory solution, you can report the complaint to the disputes body. This dispute resolution body will take your complaint into consideration and come to a decision that is binding on all parties and if necessary, support your claim for damages up to a maximum of € 25,000. If you are satisfied with the decision, you can release the complaint.
- If you are not satisfied with the decision, you can go to the Subdistrict Court (Kantonrechter) within 2 months of the decision.
* Term can be extended by 4 weeks.
More elaborate in Dutch below…
Informatieverstrekking Wkkgz voor cliënten 2018
Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook onze/ mijn praktijk voldoet aan deze eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.
Klachtenfunctionaris
Het kan voorkomen dat u als cliënt van onze/ mijn praktijk een klacht heeft over de geboden zorg. Onze/ mijn voorkeur gaat er naar uit dat u deze klacht rechtstreeks met ons/ mij bespreekt. Mocht u dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan bieden wij/ bied ik u aan om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Geschilleninstantie
Belangrijker dan de bemiddeling van de klachtenfunctionaris is de inzet, het nemen van verantwoordelijkheden, het vermogen van de zorgaanbieder een klacht op te lossen (met ondersteuning van de klachtenfunctionaris).
Bovendien staat het u vrij – indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt – u te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij wij/ ik zijn/ben aangesloten.
Met ingang van 5 december 2017 is onze/ mijn praktijk bij een erkende geschilleninstantie aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen.
Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt u via de website van het NIBIG.
Contact
Wanneer u een klacht heeft kunt u contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij zullen u informeren over de mogelijkheden en eventueel verdere procedure.
Ik heb een klacht over een therapeut
Elke Nederlandse zorgaanbieder moet vanwege de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) een regeling treffen om met klachten om te gaan en deze aan zijn cliënten kunnen tonen.
- Als u een klacht heeft over een therapeut, kunt u het beste eerst proberen daar samen met de therapeut uit te komen. U praat over uw klachten met uw therapeut en komt samen tot een oplossing waardoor u uw klacht kunt loslaten.
- Mocht dit niet lukken, dan kunt u (gratis) bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanvragen. Neem hiervoor contact op met het NIBIG via klachten@nibig.nl.
- Uw klacht wordt m.b.v. een onafhankelijke klachtenfunctionaris binnen 6 weken* professioneel opgelost waarna u uw klacht kunt loslaten.
- Als ook dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u de klacht als een geschil melden aan de geschilleninstantie. Deze geschilleninstantie neemt uw klacht in behandeling en komt tot een voor alle partijen bindende uitspraak en legt evt. een schadeclaim op tot max. € 25.000,-. U bent tevreden met de uitspraak en kunt de klacht loslaten.
- Wanneer u geen genoegen neemt met de uitspraak kunt u binnen 2 maanden na de uitspraak naar de Kantonrechter.
* Termijn kan worden verlengd met 4 weken.
Source: